07 December 2011

Kaczmarski, Gintrowski, Lapinski - "Mury" (1981)

Jacek Kaczmarski (March 22, 1957, Warsaw - April 10, 2004, Gdańsk) was a Polish singer, songwriter, poet and author.

Kaczmarski was a voice of the Solidarity trade union movement in 1980s Poland, for his commitment to a free Poland, independent of Soviet rule. His songs criticized the ruling communist regime and appealed to the tradition of patriotic resistance within Poles. He remains best known for his protest songs on social and political subjects ("Mury" (Walls) based on "L'estaca" by Lluís Llach, "Obława" (Wolf hunt (lit. Raid))). However, he was more a poet than a political singer, and his texts have not lost their relevance with the demise of the Soviet union and its communist bloc.

Kaczmarski was known not only for his politically motivated lyrics but also for his characteristically dynamic — even aggressive — classical guitar playing, and expressive performance style. His deep knowledge of not only his nation's history but also of classical literature gave his songs a particularly deep and multi-layered resonance (e.g. "Powtórka z Odysei," recalled Homer's Odyssey, and "Lalka," was a masterful strike at the heart of a riveting Polish novel). He often performed before contrastingly different audiences: groups of friends in their homes, campus venues, and large concert halls in Poland, the rest of Europe and America.



MURY to płyta, od której wszystko się zaczęło, pierwszy program artystyczny tria Przemysław Gintrowski/ Jacek Kaczmarski/ Zbigniew Łapiński. Mury to także tytuł pieśni dzisiaj jeszcze, ponad 20 lat później, utożsamianej z narodzinami fenomenu, jakim była w Polsce lat „Solidarności" (1980–1981) autorska piosenka literacka o kontekście historycznym i politycznym. Nikt wcześniej, ale też i nikt później, nie wykonywał tekstów tak głęboko osadzonych w tradycji kulturowej. Co więcej – absolutnie nikt nie czynił tego z taką pasją, jak Gintrowski i Kaczmarski.

To czysty przypadek, że znalazła się na tej płycie – jakże ważna dla twórczości Jacka Kaczmarskiego – pieśń Źródło, ale MURY są źródłem właśnie: zjawiska jakim miała się okazać działalność artystyczna tria Gintrowski/Kaczmarski/Łapiński oraz źródłem indywidualnej drogi obu bardów, Gintrowskiego i Kaczmarskiego. Oczywiście wkład twórczy tego ostatniego jest dominujący – Kaczmarski pisze i komponuje muzykę do swoich tekstów. Gintrowski komponuje do wierszy poetów, w tym – a w przyszłości coraz więcej – do wierszy Kaczmarskiego. Zbigniew Łapiński w niezwykle świeży i nieustannie twórczy sposób wzbogaca dość monotonną i jednolitą muzykę kolegów. Jego muzyka do wierszy Kaczmarskiego zacznie z czasem odgrywać istotną rolę.

Kilka zaprezentowanych tu piosenek Jacka Kaczmarskiego sygnalizuje podstawowe wątki kontynuowane następnie w całej jego dalszej i dojrzalszej twórczości. Młodość jest w nich niepodważalnym atutem, to z niej płynie gniew poety i pasja wykonawcy. Ale wiersze Kaczmarskiego zaskakują powagą oraz głębią przemyśleń, zapowiadają długą drogę artystyczną, a jak konsekwentna miała się okazać, zademonstrował czas.

Wizytówką Kaczmarskiego-poety jest piękny wiersz, Źródło, jedna z ulubionych pieśni barda i metafora, do której będzie wracał w dalszej twórczości: „I niech łączą się zbocza bezlitosnych wąwozów, bo cóż drąży kształt przyszłych przestrzeni, jak nie rzeka podziemna?" Młodego poetę porwie już wkrótce owa „podziemna rzeka", ale nadzieja – wbrew logice – pozostanie, dopóki źródło... „źródło wciąż bije".

Zaskakuje dojrzałością obserwacji życia wkoło piosenka Starzy ludzie w autobusie. Przy swoich szerokich zainteresowaniach historią, literaturą czy sztuką, Kaczmarski pozostał wiernym świadkiem codzienności i jej bacznym, uważnym obserwatorem: „[...] pasażerów chór nas zdławi i dobrotliwie skarci nas, dwie możliwości nam zostawi – pętlę lub do zajezdni zjazd". A rozmowa z kierowcą zabroniona...

Każda z kolejnych pieśni to początek cyklu, linii tematycznej, obecnej w twórczości Kaczmarskiego już zawsze. Pompeja to wycieczka w antyk: „Odkopywaliśmy miasto Pompeję, jak się odkrywa spodziewane lądy". Jedna z najbardziej znanych wczesnych pieśni tria, Krajobraz po uczcie, jest utworem historycznym z czasów bliskiej sercu Kaczmarskiego-historyka Polski rozbiorowej: „A w stolicy koronacja się zaczyna i król światowy pokazuje szyk, ale z obecnych jeszcze nie wie nikt, że na tortach dał napis: Wiwat Katarzyna!" Imponujący rozmachem utwór Casanova-Fellini (Scena niemiecka) – nieistotne, że inspirowana pośrednio dziełem filmowym – to przykład Kaczmarskiego epickiego. Jego poetycki rozmach zaowocuje z czasem poematami, które przerosną ramy utworu muzycznego (jak chociażby Widzenia na temat końca świata, napisane w Berkeley w 1984 roku). I dalej. Już od pierwszej, debiutanckiej płyty, Kaczmarski realizuje swój niezwykle oryginalny pomysł na pisanie utworów inspirowanych dziełami malarskimi. Pierwszym przykładem owego interesującego, konsekwentnie realizowanego wątku jego twórczości jest pieśń Encore, jeszcze raz według obrazu Fiedotowa („Mam wszystko, czego może chcieć uczciwy człowiek – światopogląd, wykształcenie, młodość, zdrowie, rodzinę, która kocha mnie, dwie, trzy kobiety, gitarę, psa i oficerskie epolety"). Ale owa obrazowość, plastyczność opisu zawsze służy metaforze. Słyszymy to wyraźnie w pieśni Pejzaż z szubienicą według Bruegela (tym razem do muzyki Gintrowskiego), kiedy z ust powieszonego padają zdumiewające słowa: „Tu jasne są przestrzenie i widzę krągłość Ziemi, gdy czasem wiatr podrzuci mnie ponad czarny las..." Na koniec wreszcie została otwierająca album pieśń Ze sceny, według Wysockiego. Jacek Kaczmarski nie ukrywał swojej fascynacji twórczością rosyjskiego barda. Zaadaptował z czasem kilkanaście jego utworów – z legendarną Obławą na czele – zawsze jednak były to przemyślane wybory i twórcze, poetyckie adaptacje tekstów. Oto więc Kaczmarski-tłumacz.

Mury to obrazowy przykład sztuki translatorskiej Jacka Kaczmarskiego. Adaptacje barda zawsze wychodzą poza zwykły przekład i to wychodzą daleko. Tłumaczenie pieśni nie ogranicza się do przekładu języka, bywa często – jak w tym przypadku – szukaniem odpowiednika dla jednej kultury w kulturze drugiej. Dla katalońskiego barda, Louisa Llacha Grande, którego pieśń posłużyła za kanwę Murów, metaforą zniewolenia jest pal, do którego przywiązuje się na pastwiskach owce i oryginalny utwór taki ma właśnie tytuł: L’Estaca („Pal"). Gdyby wszystkie owce pociągnęły postronki w jedną stronę, wyrwałyby pal – stąd metafora, ale zupełnie nieczytelna poza Półwyspem Iberyjskim. Jacek Kaczmarski zamienił pal na mur i powstała najważniejsza pieśń w całym dorobku tria Gintrowski/Kaczmarski/Łapiński, pokoleniowy manifest o przesłaniu tak samo aktualnym wtedy, co i dzisiaj.

Aż zobaczyli ilu ich, poczuli siłę i czas
I z pieśnią, że już blisko świt szli ulicami miast
Zwalali pomniki i rwali bruk – Ten z nami! Ten przeciw nam!
Kto sam – ten nasz najgorszy wróg!
A śpiewak także był sam...

Review by Daniel Wyszogrodzki


I usually discourage people from buying records issued by the majors, as almost all the money goes to the recording industry mafia anyhow and will be used later for committing crimes such as unlawful harassment of fans and bribing authorities to implement changes in law, which would infringe basic human rights.

However, in this case, the said "mafia" did a really good job at remastering all the works of Jacek Kaczmarski and helped reviving his popularity in the 90-ties, supporting him until his premature death in 2004. His works are published with all due respect and esteem that this greatest Polish singer/songwriter deserves. Therefore - you won't hear it from me often - if you like this album, I encourage you to buy it. In this case the record label (Pomaton EMI) really earned its pay and deserves to be rewarded.


Tracklist:
01. Ze sceny
02. Encore, jeszcze raz
03. Pani Bovary
04. Przyjaciele, których nie miałem
05. Pejzaż z szubienicą
06. Śmiech
07. Casanova - Fellini. Scena niemiecka.
08. Pompeja
09. Kraj
10. Krajobraz po uczcie
11. Dziady
12. Cesarz
13. Starzy ludzie w autobusie
14. Mur
15. Źródło (Wąwóz)
16. Mury

[Wikipedia]



Exact Audio Copy V1.0 beta 1 from 15. November 2010

EAC extraction logfile from 19. November 2011, 19:08

Kaczmarski, Gintrowski, Łapiński / Mury

Used drive  : Optiarc DVD RW AD-7240S   Adapter: 2  ID: 1

Read mode               : Secure
Utilize accurate stream : Yes
Defeat audio cache      : No
Make use of C2 pointers : Yes

Read offset correction                      : 48
Overread into Lead-In and Lead-Out          : No
Fill up missing offset samples with silence : Yes
Delete leading and trailing silent blocks   : No
Null samples used in CRC calculations       : No
Used interface                              : Native Win32 interface for Win NT & 2000

Used output format : Internal WAV Routines
Sample format      : 44.100 Hz; 16 Bit; Stereo


TOC of the extracted CD

     Track |   Start  |  Length  | Start sector | End sector 
    ---------------------------------------------------------
        1  |  0:01.00 |  2:44.36 |        75    |    12410   
        2  |  2:45.36 |  4:31.42 |     12411    |    32777   
        3  |  7:17.03 |  2:09.16 |     32778    |    42468   
        4  |  9:26.19 |  3:26.04 |     42469    |    57922   
        5  | 12:52.23 |  3:43.55 |     57923    |    74702   
        6  | 16:36.03 |  3:56.49 |     74703    |    92451   
        7  | 20:32.52 |  5:06.66 |     92452    |   115467   
        8  | 25:39.43 |  3:13.67 |    115468    |   130009   
        9  | 28:53.35 |  1:49.17 |    130010    |   138201   
       10  | 30:42.52 |  3:07.38 |    138202    |   152264   
       11  | 33:50.15 |  3:00.74 |    152265    |   165838   
       12  | 36:51.14 |  2:26.66 |    165839    |   176854   
       13  | 39:18.05 |  2:19.35 |    176855    |   187314   
       14  | 41:37.40 |  2:06.15 |    187315    |   196779   
       15  | 43:43.55 |  3:39.23 |    196780    |   213227   
       16  | 47:23.03 |  4:26.45 |    213228    |   233222   


Range status and errors

Selected range

     Filename V:\temp\Kaczmarski, Gintrowski, Łapiński - Mury.wav

     Peak level 98.8 %
     Extraction speed 2.0 X
     Range quality 100.0 %
     Test CRC D7336061
     Copy CRC D7336061
     Copy OK

No errors occurred

 
AccurateRip summary
 
Track  1  accurately ripped (confidence 11)  [B8E2788E]
Track  2  accurately ripped (confidence 11)  [EF393CBE]
Track  3  accurately ripped (confidence 11)  [67938CDB]
Track  4  accurately ripped (confidence 11)  [BB14C99D]
Track  5  accurately ripped (confidence 11)  [0D982376]
Track  6  accurately ripped (confidence 11)  [DAEA8685]
Track  7  accurately ripped (confidence 11)  [77E3EBA5]
Track  8  accurately ripped (confidence 11)  [2F55716C]
Track  9  accurately ripped (confidence 11)  [0B5159F0]
Track 10  accurately ripped (confidence 11)  [BAF757DC]
Track 11  accurately ripped (confidence 11)  [1F226FDD]
Track 12  accurately ripped (confidence 11)  [9D4783C1]
Track 13  accurately ripped (confidence 11)  [0A6B4CA7]
Track 14  accurately ripped (confidence 11)  [6C647BB6]
Track 15  accurately ripped (confidence 11)  [04A5FE53]
Track 16  accurately ripped (confidence 11)  [8ADEE545]
 
All tracks accurately ripped

End of status report

==== Log checksum 44FC2694CA664F5BA42598F234A36713899ECAF8CBFEB7B28D6AC03673F941DA ====

PERFORMER: auCDtect Task Manager, ver. 1.5.1RC4 build 1.5.1.5
Copyright (c) 2008-2010 y-soft. All rights reserved
http://y-soft.org

ANALYZER: auCDtect: CD records authenticity detector, version 0.8.2
Copyright (c) 2004 Oleg Berngardt. All rights reserved.
Copyright (c) 2004 Alexander Djourik. All rights reserved.


FILE: 16 - Mury.flac
  Size: 26131107 Hash: 9AB9D9D70849AD7D122293BEC347B092 Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: 5DCFB99141CBB61328031028510060898D1B239A
FILE: 15 - Zrodlo (wawoz).flac
  Size: 19256353 Hash: 11E526DA744657B3B1E2A853F939FA2A Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: DF2F3AEBAD5BA28489992C5F068663165F0250A0
FILE: 14 - Mur.flac
  Size: 10590655 Hash: CCEC8898804B7D5AD48260985028B11B Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: D443DDDC65F00E6CB25CF3A675FC70C8CEE98290
FILE: 13 - Starzy ludzie w autobusie.flac
  Size: 13237348 Hash: 6BD59E05A3DAE262352EE3425CE9B7F7 Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 99%
  Signature: 0DCFCF4F05AEDCEFC9B1EBC9291F2C732E61FFA5
FILE: 12 - Cesarz.flac
  Size: 13641297 Hash: 7A7A812A7BEC931E4CC8CE133DC78E30 Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: 27DBAF2BF4BE72125ADE953F6585F4E8FABD96F0
FILE: 11 - Dziady.flac
  Size: 17841914 Hash: F8BAED545DE9D4E848187F9159794495 Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: 17BC0621EAC1134A15F621FAEA7218AC8F051D6C
FILE: 10 - Krajobraz po uczcie.flac
  Size: 19779201 Hash: 25514721ABCA772A579F03D36D514C3D Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: 4404EC0B8F59AC03CFEF775803B200F81B1F2BA8
FILE: 09 - Kraj.flac
  Size: 9679471 Hash: 0ED159681E208EA8C4B1CBC54A26C6BB Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: 2A586F17DDA346248B45181FC047364B0C3273BF
FILE: 08 - Pompeje.flac
  Size: 19560295 Hash: 2D50611EE89DBFEDDC3F3760278134AB Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: 6944A9E6E6A3F6718113C8FFB9D27E1BD4755199
FILE: 07 - Casanova - Fellini. Scena niemiecka.flac
  Size: 30096478 Hash: 1837353510E3D73E181D3A7CFDC18445 Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 99%
  Signature: A2B5FCD405E3ECDF389F775331523AE6F66DCD68
FILE: 06 - Smiech.flac
  Size: 23707508 Hash: FFA234142352E7E5DC662FDE3E5C048C Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 99%
  Signature: 5F8931BE4E035F0E9A4DC55007B313FD3D90A5D9
FILE: 05 - Pejzaz z szubienica.flac
  Size: 22791350 Hash: 61AF28690AE68CD8DA6412A7A56C08BE Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 99%
  Signature: D20C81CA27DB1F3AE0BAB787FAC73531FEE6278C
FILE: 04 - Przyjaciele, ktorych nie mialem.flac
  Size: 20856706 Hash: D2935D9397CB83EB146347B8C2963BF1 Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: D2EFE70FC0ACCB856B92DDA13875D8562ACD2173
FILE: 03 - Pani Bovary.flac
  Size: 11009145 Hash: 6D3618661926F79DCCC1B4B04B9C1862 Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: C32694790644A6DB25FB42D639CE5F74D04683B4
FILE: 02 - Encore, jeszcze raz.flac
  Size: 24982117 Hash: 25B0B131803B56870921D29F952DAC77 Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: FDEE7FB5C3F97607E53226B6BE9B7A1CCB97C63F
FILE: 01 - Ze sceny.flac
  Size: 17905666 Hash: FF0A14B9603EA833B16B3D38DF4EBEED Accuracy: -m0
  Conclusion: CDDA 100%
  Signature: 6F3F63D2FD6364A1E01722FA6EF8A48F488E64F9


Interested? Follow this link:
http://polskiecd.blogspot.com/2009/08/gintrowski-kaczmarski-apinski-mury.html

0 comments:

Post a Comment